Wyważenie kół. Dlaczego warto to robić?

Nawet niewielkie niewyważenie jak np. 10 gram generuje siłę oddziaływującą na Twój samochód o wartości 2,5 kg. Powstałe w wyniku tego niewyważenia wibracje są odczuwalne na całym samochodzie. Mają one wpływ na komfort jazdy, prowadzą do przedwczesnego zużycia elementów zawieszenia, amortyzatorów, łożysk, a także kół. Mogą również wpływać na wydłużenie drogi hamowania.

Co dokładnie dzieje się w pojeździe, który porusza się z niewyważonymi kołami i jak kierowca może wykryć niewyważenie? Wyniki badań zużycia przeprowadzone przez Hofmann Power Weight pokazały konkretne dane już po przejechaniu 17.000 kilometrów. Niewyważenie ma znaczący wpływ na pojazd. Efekty widoczne są w trzech obszarach: komfort, bezpieczeństwo i zużycie. Silne drgania na kierownicy i wewnątrz pojazdu oraz stałe szumy stanowią pierwsze oznaki niewyważenia. Po przejechaniu 2000 km, widoczne jest znaczne, nierównomierne zużycie opon na wszystkich czterech kołach. Konieczna może być także wcześniejsza wymiana elementów zawieszenia, amortyzatorów i łożysk. Test hamowania przeprowadzony przez Hofmann Power Weight pokazał że, droga hamowania samochodu marki Volkswagen Golf jadącego z prędkością 140 km/h  wzrosła o 6 metrów. Wyraźnie widać, że niewyważenie może to mieć decydujący wpływ na rozwój wydarzeń w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej.

Zalecamy kontrolę wyważenia kół przynajmniej raz na pół roku.