Podnośnik jest urządzeniem przeznaczonym do unoszenia obiektów w osi pionowej, przy wykorzystaniu napędu elektrycznego, pneumatycznego, hydraulicznego lub ich kombinacji.

Podnośniki dzielą się na stacjonarne przeznaczone do użytkowania w określonej lokalizacji oraz przenośne, które umożliwiają zmianę miejsca użytkowania. Podnośniki kolumnowe charakteryzują konstrukcją umożliwiającą podniesienie pojazdu do wysokości zapewniającej bardzo wysoki komfort pracy mechanika obsługującego pojazd i wykonywania wszystkich czynności serwisowych pod podwoziem auta. Przeznaczone są do pracy stacjonarnej lub przenośnej (mobilnej), która umożliwia zmianę miejsca podnoszenia.

Podnośniki kolumnowe zasilane są za pomocą energii silnika elektrycznego napędzającego układ hydrauliczny z zespołem siłowników hydraulicznych usytuowanych wzdłużnie do kolumny podnośnika. Potocznie nazywane są, jako podnośniki elektrohydrauliczne. Innym powszechnym rodzajem napędu są modele zasilane za pomocą energii silnika elektrycznego przekazywanej do śruby napędowej wbudowanej wzdłużnie do kolumny podnośnika. Ich powszechna nazwa to podnośniki elektromechaniczne.

Podnośniki kolumnowe występują w wielu odmianach charakteryzujących się sposobem podnoszenia pojazdu. Do najważniejszych zalicza się podnośniki 2-kolumnowe, 4-kolumnowe, 6-kolumnowe, 8-kolumnowe a także podnośniki 1-kolumnowe.

Udźwig podnośników kolumnowych zaczyna się od poziomu 2700 kg i kończy się w granicach 80000 kg, co daje bardzo szeroki zakres zastosowania w czasie podnoszenia samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, rolniczych, przemysłowych a także pojazdów szynowych.