Podnośnik motocyklowy jest urządzeniem przeznaczonym do unoszenia w osi pionowej, przy wykorzystaniu napędu elektrycznego, pneumatycznego, hydraulicznego lub ich kombinacji.

Konstrukcja podnośnika motocyklowego charakteryzuje się możliwością uniesienia pojazdu do wysokości zapewniającej możliwość przeprowadzenia konkretnych czynności serwisowych pojazdu. Przeznaczone są przeważnie do pracy stacjonarnej, choć wybrane modele dają możliwość pracy w trybie przenośnym, umożliwiającym zmianę miejsca podnoszenia.

Podnośnik motocyklowy może być zasilany za pomocą energii silnika elektrycznego napędzającego układ hydrauliczny z zespołem siłowników hydraulicznych umieszczonych pomiędzy podstawą podnośnika a ramionami nożyc dającymi podparcie platformy najazdowej. Kolejnym rodzajem zasilania jest napęd pneumatyczny wykorzystujący przepływ sprężonego powietrza do wywołania ruchu siłownika pneumatycznego. Tego typu podnośnik motocyklowy nie wymaga bezpośredniego zasilania energii elektrycznej. Istnieje również szereg podnośników wykorzystujących układ hydrauliczny zasilany manualną pompą wprawianą w ruch za pomocą pracy rąk.

Podnośnik motocyklowy może występować w wielu konfiguracjach umożliwiających pracę i obsługę różnych układów mechanicznych i jezdnych motocykla a także określonym sposobem podnoszenia. W zależności od rozwiązania, umożliwiają podniesienie pojazdu w taki sposób aby koła były uniesione w powietrzu lub tak aby koła pozostały na powierzchni platform najazdowych podnośnika. Dzięki temu mogą być używane do bardzo wielu czynności serwisowych związanych m.in. z mechaniką ogólną, regulacją zawieszenia lub serwisem ogumienia.

Udźwig podnośników motocyklowych umożliwia podnoszenie pojazdów o masie od 400 kg do 600 kg. Wybrane modele posiadają możliwość poszerzania powierzchni roboczej, która pozwala na dostosowanie podnośnika do właściwości motocykli trójkołowych lub czterokołowców typu ATV, quad czy gokart. Cechy te sprawiają, że podnośniki motocyklowe znajdują bardzo szerokie zastosowanie w serwisie motocykli seryjnych i sportowych, skuterów, czterokołowców lub małych pojazdów użytkowych ATV i UTV.